گروه کوهنوردی بزرگخو ناصری(کارگران)

گروه کوهنوردی بزرگخو ناصری(کارگران)

اخبار فعالیتهای گروه و مطالب مرتبط با ورزش کوهنوردی
گروه کوهنوردی بزرگخو ناصری(کارگران)

گروه کوهنوردی بزرگخو ناصری(کارگران)

اخبار فعالیتهای گروه و مطالب مرتبط با ورزش کوهنوردی

اعتراض های مدنی به داد محیط زیست می رسد

نجات شاه کوه کرمان و باغ گیاه شناسی نوشهر، مرهون سرمایه اجتماعی

قلع و قمع محیط زیست و منابع طبیعی در ایران آن قدر به وفور اتفاق می افتد که کمتر جایی برای تعجب باقی می ماند، با این حال نجات این منابع از چنگال دخل و تصرف به لطف سرمایه اجتماعی چیزی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. در سال جاری دو مورد باغ گیاه شناسی نوشهر و شاه کوه کرمان به لطف تجمع دوستداران محیط زیست از بلا جستند.

 

 

در آخرین مورد استفاده از سرمایه های اجتماعی در خدمت حفاظت از محیط زیست، دو روز اعتراض مدنی بیش از 700 نفر از کوه نوردان ایرانی به تخریب قله کوه شاه و تشکیل زنجیره انسانی درارتفاعات 3800 متری قله کوه شاه در برابر لودرهای معدن کاوان، موجب شد استانداری کرمان دستور توقف موقت عملیات معدن کاوی درکوه شاه را صادر کند. «معصومه ابتکار»، رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز از این زنجیره انسانی حمایت و برای شرکت کنندگان در آن پیامی فرستاده بود.

 
در نهایت و در پی این تجمع، استانداری کرمان دستور توقف عملیات معدن کاوی در شاه کوه را صادر کرد. ماجرای شاه کوه از آن جا آغاز شد که چندی پیش و در پی مصوبه دولت دهم بابت قله 4000 متری کوه شاه کرمان مورد هجوم معدن کاوان برای استخراج آهن قرار گرفت.
 
کوه شاه دومین قله مرتفع استان کرمان است و مرتفع ترین روستاهای ایران در آن قرار دارند. به عبارت دیگر این منطقه هم به لحاظ زیست محیطی و هم به لحاظ گردشگری دارای اهمیت است. بزرگترین ذخیره‌ گاه گیاهان دارویی در ایران و برف‌ گیرترین کوه در کرمان در این منطقه واقع است. به علاوه در این منطقه جنگل های انبوه بادام کوهی و گونه های وحشی دیگری وجود دارد. بکر و دور از دسترس بودن منطقه موجب شده است حیوانات وحشی مانند پلنگ و گرگ در آن زندگی کنند.
 
 
تجمع ، باغ گیاه شناسی را رهانید
دیگر موردی که در آن تجمع صلح آمیز دوستداران طبیعت، به حفاظت محیط زیست انجامید، باغ گیاه شناسی نوشهر بود. کمتر از دو ماه پیش و در تیرماه سال جاری همزمان با آخرین روزهای دولت دهم، پروژه تخریب باغ گیاهشناسی نوشهر برای ساخت کمربندی این شهر با قدرت زیاد در حال آغاز شدن بود، اما تجمع دوستداران و فعالان محیط زیست در برابر ایستگاه تحقیقات جنگل و مرتع نوشهر و اعتراض به این تخریب، به متوقف شدن عملیات منجر شد.
 
این تجمع اعتراضی دوستداران محیط زیست به تخریب باغ گیاه شناسی در راستای اجرای نامه استانداری به فرمانداری نوشهر مبنی بر اجرای مصوبه دولت دهم برای ساخت راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی صورت گرفت.  در پی این تجمع، دستور توقف ساخت جاده کمربندی و در نهایت تخریب باغ گیاه شناسی برای همیشه صادر شد.
 
 
گزارشی از خبرگزاری میراث فرهنگی 
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد