گروه کوهنوردی بزرگخو ناصری(کارگران)

گروه کوهنوردی بزرگخو ناصری(کارگران)

اخبار فعالیتهای گروه و مطالب مرتبط با ورزش کوهنوردی
گروه کوهنوردی بزرگخو ناصری(کارگران)

گروه کوهنوردی بزرگخو ناصری(کارگران)

اخبار فعالیتهای گروه و مطالب مرتبط با ورزش کوهنوردی

رضا زارعی سکان ریاست فدراسیون کوهنوردی را برای 4 سال آینده در دست گرفت.



رضا زارعی رئیس شد

زارعی برای 4 سال آینده سکان دار فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ایران شد.

در انتخابات امروز سه شنبه 19 آذرماه 1392 که از ساعت 9:30 صبح مجمع عمومی فدراسیون کوهنوردی در محل آکادمی المپیک در مجمومعه ورزشی انقلاب تشکیل شد، پس از اعلام برنامه کاندیداها، انتخابات به صورت رای مخفی برگزار شده و رضا زارعی و مهدی داورپور با 19 و 12 رای به دور دوم راه یافتند.

در دور دوم نیز پس از شمارش آرا اخذ شده، رضا زارعی  با 29 رای به عنوان رئیس جدید فدراسیون کوهنوردی انتخاب شد.

مهدی داورپور دیگر نامزد راه یافته به دور دوم نیز با 10 رای در جایگاه دوم ایستاد.

بدین ترتیب رضا زارعی برای 4 سال آینده سکان هدایت فدراسیون کوهنوردی را در اختیار گرفت.کوه نیوز

به دنبال فشار انتقادات کاندیدای ریاست انصراف داد


به دنبال فشار انتقادات

کاندیدای ریاست انصراف داد

سرپرست فدراسیون کوهنوردی در پی انتقادهای فراوان از شرکت در انتخابات این فدراسیون انصراف داد.

 

انتخابات ریاست فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی، 19 آذر ماه جاری با حضور 12 نامزد برگزار می شود تا وضعیت این فدراسیون که از 2 سال پیش به شکل سرپرستی از سوی محمود شعاعی رئیس سابق اداره می شود، مشخص شود.

اما پیش از انتخابات شنیده شد محمود شعاعی از شرکت در انتخابات انصراف داده است.وی دو شغله بوده و در پی اعتراض جمعی از مسئولان و مربیان و ورزشکاران این ورزش از شرکت کردن در انتخابات کناره گیری کرده است.

منبع: جام جم ورزشی

برگزاری مجمع و انتخابات هیئت استان «تهران»/ «رمضانی» رئیس هیئت شد

برگزاری مجمع و انتخابات هیئت استان «تهران»/ «رمضانی» رئیس هیئت شد PDF چاپ نامه الکترونیک
شنبه، ۱۶ آذر ۱۳۹۲

مجمع عمومی هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان «تهران» در تاریخ شنبه شانزدهم آذر ۹۲ با شرکت اکثریت اعضای آن برگزارشد.

در این مجمع که با حضور «موسوی» نایب رئیس فدراسیون همراه بود، ضمن ارائه‌ی گزارش فعالیت‌ها، آئین انتخابات رئیس هیئت نیز برگزار شد و مهندس «مرتضی رمضانی» با کسب چهارده رأی از هجده رأی مأخوذه به مدت چهار سال، به عنوان ریاست هیئت این استان انتخاب شد.منبع:سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی

مدیریت شعاعی: قطع همکاری کمیته ها




در سال های اخیر و در سایه‏ مدیریت محمود شعاعی در فدراسیون کوهنوردی، اکثر روسای کمیته های مختلف فدراسیون استعفا داده و همکاری خود را قطع کرده‏اند و این در کنار عدم تمایل به همکاری باشگاه ها و کوهنوردان مستقل با فدراسیون است که از دهه های قبل و از دوران ریاست صادق آقاجانی به این سو، شاهد آن بوده‏ایم. در حال حاضر فدراسیون کوهنوردی به نسبت تمام سال های گذشته از حداقل همکاری نیروهای کیفی کوهنوردی کشور برخوردار است. همچنین در این اواخر، شعاعی به دفعات در مجامع عمومی اعلام کرده است که برای تحویل دادن مسوولیت فدراسیون لحظه‏شماری می کند. حال سوال اینجاست که چگونه و با نظر به چه دستاوردهایی ایشان دوباره به اشغال پست ریاست فدراسیون کوهنوردی علاقه‏مند شده و از آن مهم تر اینکه وزارت ورزش که مدعی برنامه های تدبیر و امید به عنوان راهبرد کلان ورزش است چگونه بر تداوم ریاست او تمایل یافته و کوشا شده است؟ منبع: روزنامه اعتماد، شماره 2840 به تاریخ 11/9/92، صفحه15

پرسش های کوهنوردان ایرانی...؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

 حمایت وزارت از شعاعی، سرپرست فدراسیون کوهنوردی


    در روزهای گذشته شاهد بودیم که صلاحیت محمود شعاعی، رییس سابق و سرپرست فعلی فدراسیون کوهنوردی توسط وزارت ورزش تایید شد. او بازنشسته ارتش است و طبق تاکید سازمان بازرسی کل کشور، افراد بازنشسته یا دوشغله نمی توانند ریاست فدراسیون های ورزشی را عهده‏دار باشند. از سوی دیگر وزارت ورزش اعلام کرد در صورت حضور افراد بازنشسته در فهرست کاندیداها، اخذ مجوز از هیات وزیران جهت شرکت در انتخابات الزامی است، اما شنیده ها همچنان حاکی از لابی شعاعی با برخی مسوولان وزارت ورزش و جلب حمایت ایشان برای تداوم ریاستش بر این فدراسیون است و ظاهرا قول هایی نیز گرفته است که تاییدیه هیات وزیران، برای او اخذ شود. تحرکات این روزهای شعاعی هم البته حاکی از همین اطمینان خاطر وی از تایید نهایی صلاحیت است، چنانچه تلاش بی‏قفه‏یی را برای جلب آرای روسای هیات های کوهنوردی استان های مختلف شروع کرده و در این بازی از برگه‏ ادعای حمایت وزارت ورزش از خودش به کرات استفاده می کند. اما گذشته از میزان صحت این اخبار و ادعاها بهتر است نگاهی به کارنامه‏ 7 سال ریاست او بر فدراسیون کوهنوردی بیندازیم:
    حضور 30 ساله در مدیریت فدراسیون کوهنوردی: محمود شعاعی از سال 1386 به سرپرستی فدراسیون کوهنوردی منصوب شد و سال بعد در انتخاباتی که خودش پایه‏ آن را ریخت به ریاست این فدراسیون انتخاب شد. در پاییز 1390، پس از تاکید سازمان بازرسی کل کشور بر ممنوعیت ریاست افراد بازنشسته در فدراسیون ها، حکمش از ریاست به سرپرستی تغییر یافت تا مقدمات برگزاری انتخابات را فراهم آورد، اما از آن تاریخ تاکنون نیز دو سال است که در این سمت باقی مانده است. البته حضور شعاعی در مدیریت فدراسیون محدود به این 7 سال نیست. او از دهه‏ 60 و از زمان ریاست صادق آقاجانی تا سال 1384 همواره در سمت هایی اصلی همچون دبیری، نایب رییسی یا عضویت در هیات رییسه فدراسیون قرار داشته است. این شرایط بر مهدی داورپور از مدیران فعلی فدراسیون و یکی دیگر از کاندیداهای ریاست که از او به عنوان مشاور ارشد و همچنین یار ذخیره‏ شعاعی نام برده می شود نیز صدق می کند و نامبرده نیز همواره در این 30 سال در کنار شعاعی در سمت های مختلف فدراسیون کوهنوردی جابه جا شده است.
    تلاش برای حذف یا تضعیف تشکل های مردم نهاد کوهنوردی: در شهریور 1391 و در اوج برخوردهای قهری دولت سابق با تشکل های غیردولتی، خبری ناگوار جامعه‏ کو‏هنوردی را متحیر کرد: انجمن‏ کوهنوردان ایران و انجمن غارنوردان و غارشناسان توسط وزارت کشور معلق شدند و از ادامه‏ فعالیت شان ممانعت به عمل آمد. انجمن کوهنوردان که از همکاری باشگاه های بزرگ و باسابقه‏ تهران و شهرستان ها به وجود آمده است، بیش از 12 سال سابقه دارد و نزدیک به 20 شعبه‎ فعال در شهرستان های ایران دارد. این انجمن در سال های فعالیتش ده ها جشنواره، همایش و کلاس های آموزشی را بدون استفاده از بودجه‏ دولتی و تنها با جلب مشارکت های مردمی برگزار کرده است. همچنین این دو انجمن به دفعات از کوهنوردان و غارنوردان معروف جهان برای فعالیت در ایران دعوت کرده و در قالب برنامه های تبادل کوهنورد، تعداد زیادی از جوانان با استعداد ایرانی را به هزینه‏ انجمن‏های خارجی به کشورهای پیشرفته در عرصه‏ کوهنوردی اعزام کرده‏اند. در پیگیری‏هایی که راجع به علل تعلیق این دو انجمن صورت گرفت، مشخص شد شکایت های مستمر فدراسیون کوهنوردی مبنی بر اینکه فعالیت های این دو تشکل پرکار مردمی را دخالت در کار خود می‏دانسته است، باعث تصمیم وزارت کشور دولت دهم بر تعلیق این دو تشکل شده بود. یکی از رئوس برنامه های کلان دکتر گودرزی، وزیر ورزش، «توجه به تقویت باشگاه های ورزشی در ابعاد حرفه‏یی، قهرمانی، همگانی و فراهم نبودن امکانات و حمایت‏های قانونی و حقوقی لازم برای توسعه باشگاه ورزشی به عنوان نهاد مولد در ورزش» اعلام شده است.
    مخالفت با فعالیت بخش خصوصی در کوهنوردی: در سال های اخیر برخی کوهنوردان باتجربه با تاسیس آژانس های خدمات مسافرتی سعی در اجرای تورهای کوهنوردی، خصوصا در زمینه‏ اعزام هیمالیانوردان به خارج از کشور و همچنین آوردن کوهنوردان خارجی به ایران داشته‏اند. این امر باعث شده عده‏یی از کوهنوردان و مربیان باتجربه بتوانند از این راه امرار معاش کنند و کوهنوردان نیز در فضایی رقابتی، انتخاب های بیشتری برای دریافت خدمات مورد نیازشان داشته باشند. نتیجه‏ دیگر این اتفاق، پایان یافتن انحصار فدراسیون کوهنوردی در عرصه‏ فعالیت های اقتصادی تورگردانی بوده است. در این راستا سه سال پیش نایب رییس فدراسیون، مرتضی موسوی اعلام داشت که در ایران هیچ شرکت توریستی، آژانس هواپیمایی و فرد مشخصی مورد تایید فدراسیون کوهنوردی برای دایر کردن تورهای کوهنوردی داخل یا خارج از کشور نیست. در آن زمان فدراسیون مکاتباتی نیز با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام داد تا بلکه بتواند جلوی فعالیت آژانس های مسافرتی فعال در عرصه‏ کوهنوردی را بگیرد که این امر با عدم پذیرش آن سازمان مواجه شد.
    در زمینه‏ ‏تورهای ورودی کوهنوردی نیز برخلاف رویه‏ سایر کشورها، تاکنون هیچگاه در وبسایت فدراسیون فهرستی از آژانس های داخلی مجاز که بتوانند به خارجی‏های متقاضی کوهنوردی در ایران ارائه خدمات دهند درج نشده است و مشخص نیست که به این دسته از تقاضاهای خارجی که طبعا به فدراسیون کوهنوردی ایران به عنوان مشاور، مراجعه می کنند چه پاسخی داده می شود. با توجه به سیاست های کلان خصوصی سازی کشور که در اصل 44 قانون اساسی آمده است و برنامه وزیر ورزش در زمینه «ایجاد نظام شفاف‏سازی و جریان آزاد اطلاعاتی در ورزش به ویژه در بخش مالی» است.
    بی‏توجهی یا مقابله با نخبگان و خبرگان کوهنوردی: در سال های اخیر دستاوردهای بزرگی در زمینه‏ صعود قلل مرتفع جهان توسط هیمالیانوردان ایرانی به دست آمده است اما رییس فدراسیون در عدم همراهی با هیمالیانوردان مستقل سابقه دارد.
    سنگ اندازی برای کاظم فریدیان، نخستین فاتح ایرانی قله‏ کی‏تو، دشوارترین کوه جهان: کاظم فریدیان همزمان با آغاز سرپرستی محمود شعاعی بر فدراسیون کوهنوردی در سال 1386، دومین قله‏ بلند و دشوارترین کوه جهان را با هزینه‏ خود و مستقل از فدراسیون صعود کرد و موجی از امید و اعتماد به نفس را به کوهنوردان ایرانی داد. اما فدراسیون کوهنوردی از این صعود استقبالی نکرد.
    مقابله با نخستین تیم فاتح نانگاپاربات، دومین قله دشوار جهان: در سال 1387 پنج نفر از جوانان باشگاه دماوند موفق شدند نانگاپاربات دومین کوه دشوار جهان را صعود کنند. زنده‏یاد لیلااسفندیاری سرپرست این تیم قبل از صعود انتقادهایی به عدم حمایت فدراسیون از تیم خود داشت. پس از بازگشت تیم به ایران اما فدراسیون مدعی شد که ایشان دروغ می گویند و قله صعود نشده است. در مقابل فدراسیون کوهنوردی پاکستان و تعدادی از کوهنوردان معروف جهان، صعود ایرانیان را تایید کردند.

    شکایت از کیومرث بابازاده، پیشکسوت کوهنوردی و سرپرست برنامه برودپیک به دادگاه: در سال 1391، کیومرث بابازاده سرپرست تیم گشایش مسیر ایران بر برودپیک از یک تریبون عمومی از کارشکنی فدراسیون و مداخله اش در امور مالی و قراردادی تیم انتقاد کرد. متعاقبا آن پیشکسوت کوهنوردی به شکایت رییس فدراسیون به دادگاه کشیده شد: دادگاهی که البته ثمری برای محمود شعاعی نداشت. مواردی اینچنین بسیار است.

منبع:روزنامه اعتماد.شماره2840.دوشنبه11 آذر 1392.صفحه15